În școală, oricare a fi aceea, dar în special în școlile postliceale sanitare, există două sfere mari, distincte ale activității: sfera teoretică și cea practică, una completând-o pe cealaltă, formând un întreg al pregătirii profesionale a viitorilor asistenți medicali.
În sfera practică voi plasa subiectul acestui articol prezentând o frântură din ceea ce reprezintă beneficiile obținute de instituțiile de învățământ, de cadrele didactice, de elevii și de absolvenții acestora, prin participarea la proiectele europene e mobilitate VET.
De multă vreme Uniunea Europeană pune Vocational Education and Training (VET) pe primul loc ca modalitate de a stimula capacitatea de inserție profesională, de a dezvolta o forță de muncă competentă și de a consolida economia europeană.
Comunitatea Europeană a deschis astfel o poartă și către îmbunătățirea pregătirii viitorilor asistenți medicali, oferindu-le posibilitatea perfecționării în instituții medicale europene, altele decât cele din țara de origine.
Unul dintre programele de formare fiind Erasmus+, acesta urmărește creșterea calității în formarea profesională a viitorilor asistenți medicali și contribuie la promovarea unui spațiu european de cooperare în domeniul educației, adăugând plusvaloare procesului educativ.
Institutiile medicale partenere în proiectele europene, oferă participanților șansa de a se integra în colective noi de muncă, de a observa și de a aplica metodele noi de îngrijire a pacienților, de recuperare a sănătății celor internați, dar și de a utiliza materiale, metode și tehnici noi de lucru.
În proiectele europene laturile sociale, lingvistice, culturale și educative contribuie la dezvoltarea participanților în aceste direcții. De exemplu, comunicarea într-o limbă de circulație internațională, vizitarea punctelor culturale, geografice și economice ale țărilor gazdă, participarea la evenimentele sociale, gastronomice sau religioase, cunoașterea culturii, tradițiilor și obiceiurilor popoarelor Europei, reprezintă factori de multiplă dezvoltare a tuturor celor implicați.
Din punctul meu de vedere, un aspect important al motivării accesării, derulirii și participării la proiectele europene îl constituie consolidarea și facilitarea tranziției de la formarea profesională a viitorilor asistenți medicali la ocuparea de unui loc pe piața muncii interne sau internaționale.
În condițiile în care la sfârșitul celor trei ani de școlarizare, absolvenții cunosc metodele și tehnicile de îngrijire aplicate pacienților din România dar și a celor internați în diverse structuri medicale europene, își pot face o imagine clară asupra profesiei de asistent medical și pot confirma ca această profesie este universală, peste tot în Europa existănd pacienți internați care au nevoie de asistenți medicali pentru a fi tratați, vindecți, reabilitați și redați familiilor și societăților din care provin.
Participarea la proiectele europene de mobilitate VET conferă instituțiilor de învățământ postliceal sanitar avantaje remarcabile, cum ar fi : vizibitate în rândul școlilor de profil, atragerea viitorilor elevi, cointeresarea, stimularea și dezoltarea profesională a cadrelor didactice, creșterea punctajului obținut la evaluările și autoevaluările anuale și periodice la care sunt supuse.
Dar, pentru a obține toate aceste beneficii este nevoie de foarte multă muncă, bunăvoință, timp, seriozitate, de profesionalism, iar toate aceste atribute le putem găsi în rândul membrilor unei echipei de proiect bine formate, educate și motivate în obținerea celor mai bune rezultate.
In concluzie, răspunsul nostru pozitiv la mâna de sprijin pe care ne-o întinde Comunitatea Europeană, din care cu mândrie facem și noi parte, reprezintă oportunitatea de a ne dezvolta institutional și de a oferi pieței muncii interne și europene asistenți medicali bine pregătiți profesional, care pot face ușor tranziția de la școală la servici, care se pot integra cu ușurintă în noile colective de muncă și se pot adapta rapid la noile medii de lucru.
Material elaborat de prof.Wojcicki Monica, Școala Postliceală Teologico-Sanitară Sfântul Iosif din Craiova.